Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål fra andre elever og foreldre. Elkjøp vil oppdatere denne siden fortløpende for å holde dere så informert som mulig.

 

GENERELL INFORMASJON:

Hvor finner jeg mer informasjon om elev-PC ordningen?

SVAR: Du kan lese mer om elev-PC-ordningen på https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/opplaring-i-skole/elev-pc/

Hvor kan jeg henvende meg om jeg har andre spørsmål rundt elev-PC-ordningen?

SVAR: Du kan ringe Elkjøp på telefon 480 33 111 eller du kan sende oss en e-post til elevpc@elkjop.no

 

SPØRSMÅL OM BESTILLING:

Kan jeg bestille flere PC-er på elev-PC-ordningen?

SVAR: Nei, fylkeskommunen subsidierer kun 1 PC per elev. Alle bestillinger blir sendt til fylkeskommunen for godkjenning.

Jeg går Vg2, men bestilte ikke PC gjennom fylkeskommunen da jeg gikk på Vg1 i fjor. Kan jeg bestille PC nå?

SVAR: Nei, ordningen gjelder bare mens du går Vg1. Det gjøres unntak bare for elever som ikke gikk Vg1 på en offentlig videregående skole i Viken. Disse elevene kan bestille PC når de går i Vg2. Dersom dette gjelder deg, kan du ta kontakt med Viken fylkeskommune på elevpc@viken.no

Jeg skal begynne på privatskole i Viken. Kan jeg bestille maskin gjennom fylkeskommunen?

SVAR: PC-ordningen gjelder kun for elever ved de offentlige skolene i Viken. Andre skoler og fylkeskommuner kan ha andre måter å organisere elev-PC-ordningen på. Du kan kontakte skolen du skal begynne på for informasjon om deres PC-ordning.

Hvor mye koster det å få maskinen sendt til nærmeste postkontor?

SVAR: Det er gratis å få maskinen tilsendt til nærmeste postkontor.

Jeg har bestilt PC, men ikke mottatt ordrebekreftelse på e-post. Er bestillingen registrert?

SVAR: Sjekk om ordrebekreftelse har lagt seg i SPAM filteret i ditt e-post program. Alle bestillinger blir først sendt til fylkeskommunen for godkjenning. Ordrebekreftelse blir ikke sendt før bestilling er godkjent av fylkeskommunen og effektuert av Elkjøp. Det kan derfor gå noen dager fra du bestiller PC-en til du mottar ordrebekreftelse.

Jeg har bestilt PC, men det er ikke trukket penger fra kontoen min. Er bestilling registrert?

SVAR: Pengene trekkes først når bestillingen er godkjent av fylkeskommunen. De fleste bestillinger godkjennes første virkedag etter bestilling. Det kan derfor ta noen dager før pengene trekkes fra kontoen.

Jeg har fått avslag på søknaden min om elev-pc, hvem henvender jeg meg til?

SVAR: Hvis du har fått avsalg på søknaden din, så kan du henvende deg til fylkeskommunen via elevpc@viken.no.

 

SPØRSMÅL OM LEVERING:

Kan jeg få maskinen levert til andre steder enn nærmeste postkontor?

SVAR: Nei, velger du postpakke når du bestiller maskinen så blir den sendt til nærmeste postkontor. Du har også mulighet til å velge å hente ut maskinen på utvalgte Elkjøp-butikker. Vi gjør oppmerksom på at hentingmelding blir sendt til elevens kontaktinformasjon.

Kan jeg hente ut bestilt maskin i en Elkjøp-butikk?

SVAR: Ja, når du bestiller maskinen får du en oversikt over hvilke Elkjøp-butikker du kan hente ut maskinen. Du velger selv den Elkjøp-butikken du ønsker å hente ut maskinen på.

Kan jeg få levert PC-en på skolen jeg skal begynne på?

SVAR: Nei, du kan velge mellom å få PC-en sendt til nærmeste postkontor eller å hente den ut på utvalgte Elkjøp-butikker. Dette velger du når du bestiller PC-en.

Hvis jeg har valgt å hente PC-en på utvalgt Elkjøp butikk, men ikke har mulighet til å hente den personlig, kan noen andre hente den for meg?

SVAR: Dersom noen andre skal hente for deg, må de ha med kopi av din legitimasjon, samt en underskrevet fullmakt fra deg om at navngitt person kan hente din PC. Ansvaret for PC-en overdras i det øyeblikket den leveres ut.

Hvis jeg bestiller tilbehør, kommer dette i en egen forsendelse/postpakke?

SVAR: Ja, bestiller du tilbehør og velger postpakke som leveringsmetode vil dette bli sendt i en egen forsendelse. Dette vil si at du mottar 2 postpakker fra Elkjøp.

 

SPØRSMÅL OM SERVICE, REPARASJON OG SUPPORT:

Da jeg skrudde på PC-en min for første gang, så oppdaget jeg at den ikke fungerte. Hva gjør jeg?

SVAR: Du har 7 dagers utvidet garanti (DOA - dead on arrival) fra datoen du mottok PC-en. Det er derfor viktig at du skrur på PC-en med en gang du har mottatt den slik at evt feil blir oppdaget. Hvis det har gått mer enn 7 dager fra du mottok PC-en til du oppdaget feilen, så gjelder vanlige rettningslinjer ved garanti. Se "Service & Support" for hvordan du registrerer en service.

Jeg har problemer med min PC eller har hatt et uhell med PC-en som gjør at den ikke fungerer. Hva gjør jeg?

SVAR: Gå til Service & Support-siden og fyll inn det elektroniske serviceskjemaet. Elkjøp vil ta kontakt med deg så snart som mulig.

Jeg har en datamaskin fra før. Kan jeg kjøpe forsikring og serviceavtale til denne?

SVAR: Nei, uhellsforsikringen og serviceavtalene følger PC-ene og kan ikke kjøpes separat.

Jeg har problemer med min PC eller har hatt et uhell med PC-en som gjør at den ikke fungerer. Kan jeg levere den inn på nærmeste Elkjøp-butikk?

SVAR: Du kan kun levere PC-en til en av de butikkene som er med i ordningen, i tillegg må du registrere en servicehenvendelse i forkant. Gå til Service & Support-siden og fyll inn det elektroniske serviceskjemaet. Elkjøp vil ta kontakt med deg så snart som mulig. Sammen med deg vil vi komme frem til beste serviceløsning.

Jeg har problemer med min maskin og ønsker å gjenopprette den til orginal tilstand. Hva gjør jeg?

SVAR: Du har mulighet til å gjøre dette selv da det er opprettet et eget gjenoppretingsimage på din maskin. Veiledning

Kan jeg lage meg et eget gjenoppretingsmedia og i tilfelle ja, hvordan gjør jeg dette?

SVAR: Ja du kan lage ditt eget gjenopprettingsmedia. Følg denne veiledningen så får du laget dette. Du må ha en USB-minnepenn som er på minimum 16 GB før du begynner. Veiledning

Jeg tror jeg har fått virus på min PC. Hva gjør jeg?

SVAR: Har du fått virus på din PC så er den beste løsningen å tilbakestille PC-en til fabrikkoppsett. Dette gjøres ved å kjøre "gjenopprettingsprogrammet" i Windows 10. Informasjon om gjenoppretting finner du her. Ta gjerne kontakt med skolens IT-avdeling eller nærmeste butikk tilhørende elev-pc ordningen hvis du har spørsmål eller trenger veiledning vedrørende gjenoppretting.

Min PC har blitt kraftig skadet eller vannskadet. Hva gjør jeg?

SVAR: Er maskinen din kraftig skadet, eller vannskadet må den sendes inn til PC-produsentens verksted for reparasjon. Fyll ut det elektroniske serviceskjema i elevportalen, klargjør maskinen for sending og vent på instruksjoner fra Elkjøps elev-PC team. Som eier av PC-en må pakke ned PC-en i en forsvarlig forpakning og levere den inn enten på skolens IT-avdeling eller nærmeste butikk tilhørende elev-pc ordningen.

Elkjøps elev-PC team vil følge prosessen videre og holde deg oppdatert.

PC-en min har blitt stjålet og jeg har kjøpt tyveriforsikring. Hva gjør jeg?

SVAR: Det første du må gjøre er å politianmelde saken. Etter at saken er politianmeldt må du kontakte Trygg på tlfnr 23 29 84 10, det er viktig at du har kvitteringen klar når du ringer inn. Hvis du ikke finner kvitteringen din, så kan du kontakte oss på elevpc@elkjop.no slik at vi kan sende deg en kopi.

 

TILBEHØR TIL DIN ELEV-PC:

Jeg trenger ny lader til min elev-PC. Hvordan bestiller jeg dette?

SVAR: Dette kan bestilles hos Elkjøps elev-PC team. Du sender en e-post til elevpc@elkjop.no eller ringer 480 33 111 for bestilling. Ved bestilling av ny lader vil du motta en rabattkode som kan benyttes på elkjop.no. Du finner laderen her.

Elevpris på lader: 300,- ink MVA.

 

 

 

 

(C) 2015 Elkjøp. Alle rettigheter reservert. Org nr. til Elkjøp Norge AS = NO947 054 600MVA
 Stäng   X
Vår nettside bruker cookies slik at du kan plassere ordre og vi kan utføre bedre service for deg. Elkjopbusiness.no bruker cookies hovedsaklig for trafikkmåling og optimalisering av innhold. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette, eller finn ut hvordan du kan håndtere cookies på dine enheter. Les mer om vår bruk av cookies her